Information War Escalates: Russia Bans 81 European Media Websites

Russia bans websites of 81 European media outlets

On June 25, 2024, Russia’s Ministry of Foreign Affairs announced that it would block the websites of 81 European media websites / outlets from 25 European countries. This move is in retaliation for the European Council’s decision on May 17 to block access within the EU to four websites accused of spreading Russian pro-war propaganda.

The blocked sites include RIA Novosti, Rossiyskaya Gazeta (both state-owned), Izvestiya (state-controlled), and Voice of Europe, which the Czech government accused of being run by a Ukrainian pro-Russian oligarch. Russia’s MFA denounced the EU’s actions as “politically motivated” and stated it was “taking mirror and proportionate countermeasures.”

Russia Blocks Access to 81 European Media Websites / Outlets

  • Citing the spread of “false information” about the war in Ukraine (which they refer to as a “special military operation”), Russia’s Foreign Ministry has blocked access to websites of 81 European media Websites /outlets.
  • The ban includes prominent publications across Europe, encompassing newspapers, magazines, television channels, radio stations, and news agencies.
  • Well-known names like Germany’s Die Zeit and Der Spiegel, Italy’s La Stampa and La Repubblica, France’s Le Monde and Libération, and many more are now inaccessible in Russia.

List of 81 European Media Outlets of EU member states

List of 81 European Media Websites / outlets of EU member states and all-European media operators in respect of which countermeasures are being introduced to restrict broadcasting and access to resources on the Internet from the territory of the Russian Federation


1. State television and radio company “ORF” (;

2. Media holding “Osterreich” (;


3. Magazine “Le Vif” (;

4. Magazine “Knack” (;


5. News information portal “Mediapool” (;

6. Newspaper “24 Hours” (;


7. Internet information portal;


8. Magazine “Der Spiegel” (;

9. Newspaper “Die Zeit” (;

10. Newspaper “Frankfurter Allgemeine Zeitung” (;


11. JSC “Greek Radio and Television” EPT (,;

12. Media holding “Skai” (;

13. TV channel “Mega” (;

14. Newspaper “Proto Thema” (;


15. Daily newspaper “Berlingske” (;

16. Publication “Information” (;


17. National Broadcasting Company “RTE” (;

18. The Irish Times newspaper (;

19. The Irish Independent newspaper (;


20. Newspaper “El Mundo” (;

21. Newspaper “El Pais” (;

22. Information agency “EFE” (;

23. Spanish State Television “Televisión Española” (;


24. National broadcasting channel “LA7” ​​(;

25. Newspaper “La Stampa” (;

26. Newspaper “La Repubblica” (;

27. TV company “RAI” (,;


28. Newspaper “Politis” (;

29. Electronic information portal “Cyprus Times” (;

30. Cyprus Mail newspaper (;


31. TV channel “Latvian Television” and Latvian Radio 4 (;

32. Internet portal;

33. Internet TV channel;

34. Publication “Diena” (;


35. Internet portal “LRT” (;

36. Internet portal “” (;

37. Internet portal “” (;


38. Central state television channel “Television Malta” TVM (;

39. The Times of Malta newspaper (;

40. The Malta Independent newspaper (;

41. Newspaper “Malta Today” (;


42. TV and radio company “Nos” (;

43. Newspaper “Nrc” (;

44. Newspaper “Algemeen Dagblad” (;


45. TV channel “Belsat” (,;

46. ​​Magazine “New Poland” (,,;


47. TV channel “RTP Internacional” (;

48. Newspaper “Publico” (;

49. Newspaper “Expresso” (;

50. Information and analytical project “Observador” (;


51. TV channel “Pro TV International” (,;

52. TV channel “Digi24” (;

53. TV channel “B1TV” (;


54. Newspaper “SME” (;

55. Internet publication “Dennik N” (;


56. Internet publication “Nova24” (,;

57. Internet publication “Demokracija” (,;


58. Newspaper “Ilta-Sanomat” (;

59. Newspaper “Iltalehti” (;

60. Newspaper “Helsingin Sanomat” (;

61. TV and radio company “Yleisradio” (;


62. TV channel “LCI” (;

63. Newspaper “Le Monde” (;

64. La Croix newspaper (;

65. Newspaper “Liberation” (;

66. Magazine “Lexpress” (;

67. Radio company “Radio France” (;

68. Information agency “Agence France-Presse” (,;

69. TV channel “CNews” (;

70. TV company “Arte” (;


71. TV channel “Ceska Televize” (;

72. Internet portal “Seznam Zpravy” (;


73. SVT Broadcasting Company (;

74. Radio company Sveriges Radio (;


75. Information web portal;

76. National Broadcasting Corporation “ERR” (;

77. Media resource “Delfi” (;

Pan-European media

78. Agence Europe (;

79. Politico (,;

80. Satellite package “Svoboda Satellite Package” (;

81. Internet publication “Euobserver” (

Related Articles


  1. This is a clear example of how information is being weaponized in today’s world. It’s not just about physical warfare anymore

  2. It’s concerning to see the lengths to which governments will go to control the narrative and restrict access to information.

  3. This move by Russia is a stark reminder of the importance of press freedom and the role of independent media in a democratic society.

  4. The ban affects outlets from 25 out of 27 EU member states, showing the wide-reaching impact of this decision.

  5. It’s interesting to see how this ban is being perceived as a ‘proportional countermeasure’ by the Russian government

  6. The fact that prominent outlets like Le Monde, Der Spiegel, and Politico are included in the ban highlights the severity of this situation

  7. The impact on the free flow of information and public discourse cannot be underestimated. This is a troubling development for press freedom

  8. It’s worth noting that Russia has said it would consider rescinding the ban if restrictions against Russian media outlets were lifted

  9. The ban on these 81 outlets will undoubtedly have a significant impact on the media landscape and the availability of independent news in Russia

  10. The ban on 81 European media outlets by Russia seems to be a tit-for-tat response to the EU’s decision to sanction certain Russian media outlets

  11. It’s disheartening to see the extent to which the free press is being stifled in this ongoing information war.

  12. This move raises questions about the future of international journalism and the challenges faced by media outlets operating in politically tense environments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button